Vertaal / Translate

zondag 18 januari 2009

Dag 18: Eerst even relaxen in Salvador

Vandaag hadden we besloten om ons niet meteen in het verkennen van Salvador te storten maar een rustdag in te lassen. We zijn tussen half negen en negen opgestaan. Terwijl Liesbeth opstond en zich klaar maakte voor ontbijt was Fred een luchtje gaan scheppen. Even over negegen zijn we gaan ontbijten en daarna hebben we badkleding aangetrokken, badlakens in de rugzak gedaan met flesjes water en Nivea Sun factor 50+ en zijn op zoek gegaan naar het strand. Dat is ca. 2 km lopen vanaf het hotel.

Heen liep het gemakkelijk. De eerste helft is door de vlakke straat met veel schaduwrijke bomen, de tweede helft van de route loopt geleidelijk omlaag totdat we bij het strand kwamen, ca. 20-25 minuten later. Het was zondag dus daarom was het druk.

Het was ook stralend weer. Niet zo drukkend warm als in Manaus en de hele dag zon en altijd een koel briesje van de zee. Maar ook al zijn we zon gewend in Guimaraes, we waren blij dat we factor 50+ nog hebben, en gebruikt hebben. Want ondanks meermalen smeren heeft de zon duidelijk zijn werk gedaan. Zonder bescherming waren we levend geroosterd.

's Middags rond een uur of drie ging de zon al flink dalen en branden, dus besloten we op te breken en nog een stukje door te lopen naar het fort van Santo Antonio da Barra, waar het in de schaduw en met stevige zeebries heerlijk was. Vanaf Santo Antonio kijk je over een grote boulevard, Barra, die beroemd is niet om zijn schoonheid, maar gezellige bars en restaurants.

We zijn nog een stukje doorgelopen de Barra boulevard en hebben in een restaurantje heerlijk garnalen in knoflook en olie gegeten met gefrituurde manioc "patat". Daarna zijn we terug gelopen naar het hotel. De weg van het strand naar het stadscentrum (Avenido de Sette Septembro) is meer een laan met oude bomen, soms met schitterende bromelia's als parasieten

In het hotel was een douche een verademing. s' Avonds hebben we in de bar/restuarant van het hotel nog lasanga gegeten met een kopje koffie toe. De avond gevuld met verwerken email, deze weblog en TV (CNN) kijken. Voor morgen en overmogen hebben we twee excursies geboekt van ieder een halve dag: Historische Citytour staat morgen op het programma, overmorgen
een Panoramische Citytour. En op de voorlaatste dag in Salvador een Noordelijke Kust tour, o.a. het Tamar project (bescherming van zeeschilpadden) en Praia do Forte.

Anoniem zei

Hoi, wat mooi om jullie belevenisen te volgen. Geen luie vakantie. En Denice wordt mooi grijs! groetjes van Just en Cootje