Vertaal / Translate

zaterdag 3 januari 2009

Dag 3: Wel effe wennen

Vanmorgen zijn we redelijk normale tijd opgestaan: rond half negen waren we fit en zijn we gaan ontbijten: eenvoudig maar voldoende: koffie, verschillende broodjes met beleg (zoet), cake, fruit, koffie en thee. Voordat we op pad gingen hebben we geprobeerd telefonisch contact te maken met Compassion project. Helaas mislukte dat.

Dus zijn we maar vertrokken met het plan om meermalen te bellen en te voet naar de Catedral Metropolitano gegaan. Het is en blijft een
bijzonder gebouw met een aparte uitstraling.

Daarna zijn de we weg blijven langs de "Enseanada"volgen de wijk "Gloria" in en zo richting het water, door Parque do Flamengo naar het strand alwaar een mooi uitzicht was op de Pao de Acucar ofwel Suikerbroodberg. Lekker pootje baden in het qua temperatuur heerlijke water. Maar betreft zuiverheid van het water moet je naar Praia Copacabana of Praia Ipanema gaan. Bijna aan het eind van het strand zagen we in de schaduw een eettentje met kokosnoten en een terrasje in de schaduw. We lieten ons de kokosmelk goed smaken en namen er een soort hamkaas baderdeeg broodje bij alles samen voor omgerekend voor 3,30 Euro.

Uiteindelijk rond het middaguur waren Liesbeth's handen dik van de warmte, had ze blaren gelopen en dus hebben we even in de schaduw op een bankje gezeten. Ik ben vervolgens even alleen een straat ingelopen op zoek naar een supermarktje voor nog een kles water. En weldra vond ik zo'n winkel met er een drogaraia erbij. En snel kwam ik terug met water en pleisters.

Van daaruit zijn we op de bus gestapt en naar de Botanische Tuin gegaan. Bussen zijn er spotgoedkoop. Een rit, ongeacht de lengte kost standaard 2,20 R$ ofwel 0,75 Euro. En we werden netje gewaarschuwd waar we moesten uitstappen. De botanische tuin was heter dan we hoopten en ja, een temperatuurverschil van 35 graden is ook niets niks. We hebben er in etappes van wandelen, bankje zitten doorheen gelopen. En tijdens zo'n pauze heb ik maar een SMS gestuurd naar Compassion, wat lukte. Nu maar hopen op antwoord. Maar al gauw was Liesbeth aan het eind van haar latijn. Die hitte brak haar op, zo'n eerste dag meteen al 34 graden in de middag. Gelukkig was er in het park een eetgelegenheid waar we twee blikjes Nestea bestelden en twee mini-pizza's. En daarvan knapte Liesbeth flink van op.

Rond half vijf zijn we uit het park vertrokken en een eindje terug gelopen in de richting waar we naar toe moesten. En we vonden een supermarkt waar we nog wat blikjes zoute nootjes, ed. gekocht hebben. We vroegen er welk busnummer naar ons hotel ging. Maar ja, uitleggen in het Engels is een hele opgave. En natuurlijk was er een taxichauffeur die ons voor 7 Euro weer bij de Cathedraal afzette, want hij wist het adres van het hotel niet. En vervolgens 400 m lopen naar het hotel lukte ook nog wel.

Vanavond na het schrijven van dit stukje hebben we nog eens geprobeerd om contact te maken met Compassion Brazil voor het bezoek van Keli en Carina en nu lukte het wel. Dus a.s. maandag gaan we ze bezoeken.

Al met al een geslaagde "effe wennen" dag. Waarschijnlijk gaan we morgen naar Praia Ipanema, met sunblock factor 50 en een boek. En natuurlijk de spullen voor maandag klaarleggen.

Anoniem zei

Fijn dat jullie veilig en wel zijn aangekomen. En ja, >30 graden verschil gaat je niet in je kouwe kleren zitten. :)
We gaan jullie reis weer op de voet, met de taxi, bus, het vliegtuig, etc. volgen.
Doe het (zoveel mogelijk) rustig aan en mocht je in Manaus nog een zekere D & D tegenkomen.... Doe ze de groeten van ons.