Vertaal / Translate

vrijdag 23 januari 2009

Dag 23: Verkassen naar Forta Leza

Vanmorgen zijn we rond zeven uur opgestaan. Lekker op gemak gedouched en de laatste dingen in de koffer. Toen zijn we op gemak gaan ontbijten, voor de laatste keer in hotel Bahia do Sol. Vervolgens gingen we afrekenen en werden aangenaam verrast want op de reservering stond R$160 per nacht, terwijl normaal tarief zonder reservering R$250 per nacht is. We betaalden echter slechts R$125 per nacht, dus was dat een meevaller van zo'n R$250. We konden gelukkig met bankpas betalen.

Een taxi werd stond klaar en we werden naar het vliegveld gereden. Daar waren we ruim voor negen, maar dat was plezierig omdat het lekker rustig was en we op gemak konden inchecken en proberen geld te tanken, zonder succes overigens. Om 9.50 moesten we klaarstaan voor boarden. De vlucht duurde 1 uur en 40 minuten en kwam vijf minuten te vroeg aan. Ook de bagage kwam vlot.

Marcel stond ons al op te wachten en we reden naar het appartement. Daar kregen we wat instructies over koffie zetten, we werden geintroduceerd bij de portier. Die vroeg ons om kopie van de paspoorten, omdat de portiers roulerend dienst doen. Na installatie zijn we eerst naar de boulevard gegaan waar een eettentje staat, "Sate Hut", war we een heus broodje oudhollandse kaas gegeten hebben. Je kunt er zelfs indonesisch eten en een broodje kroket, maar ook Braziliaans. Hoezo toeristisch!

En daarna zijn we nog samen naar supermarkt gegaan voor wat inkopen voor ontbijten en een drankje 's avonds. Het leven in Fortaleza is iets duurder dan in Salvador en toeristischer. Veel gepensioneerde Nederlanders die hier een jong vrouwtje aan de haak slaan, niet noodzakelijkerwijs prostitutie, maar soms gewoon betaalde gezelsschapsdame.

Terug in het appartement is Liesbeth gaan douchen en rond half zes zijn we naar de boulevard gegaan naar de avondmarkt. Er waren schilderijen, kleding, lederwaren en sieraden vooral. Liesbeth heeft er goedkope oorbelletjes gekocht om haar eigen gouden oorbellen thuis te laten. Het is zaak om kaal en "armoedig" gekleed te gaan. We zijn rond half zeven gaan eten in een pizzeria: een keer gewoon pizza. Daarna werken aan de weblog en email checken, het dagelijks routine klusje.

Marcel heeft een modem met maar een aansluiting. Proberen het programma te installeren liep uit op corrupte installatie met "blue screen on depth" Gelukkig kon Fred opstarten met Last Know Good Configuration". Dus moeten we maar werken met een USB stick en werken op Marcel's laptop wat geen enkel probleem is.