Vertaal / Translate

zondag 18 januari 2009

Dag 17: "Verhuizen" naar Salvador

Vanmorgen hebben we een beetje uitgeslapen, een lekkere douche genomen en ontbeten. Daarna hebben we nog foto's gekopieerd voor Dario en online ingechecked. Wedereom, zoals in Amsterdam, ging het inchecken via de TAM website voor Liesbeth als een fluitje. Voor Fred lukte het de eerste keer niet. Dario deed het klusje, wat goed uitkomt, want de TAM webswite is alleen in Portugees.

Toen dat geregeld was, zijn we in een kilo-restaurant gaan lunchen met z'n zessen: Dario en Denise, Fred en Liesbeth, Arthur en Regina de vriendin van Dario en Denise. Dario en Denise gaan altijd in het weekend met Regina naar dat restaurant. Het was ook voortreffelijk en zo'n uitgebreid assortiment heb ik nog niet in andere kilo-restaurants gezien. Van (uiteraard) feijado (zwarte bonen met rundvlees) allerlei verschillende kip, vis en vleesgerechten, groenten, vruchten, salades, eitjes. We hebben van veel allemaal kleine hapjes genomen en vis. Feijado zou nu te zwaar zijn. Er was heerlijke bakkeljouw (kabeljouw dus), van zoute gedroogde kabeljouw gemaakt en dan gekookt in een groetensaus. En er was piranucu (weet je wel, die vis die wel 2,5 meter kan worden) in twee utvoeringen van bereiding. Een heerlijke zachte smaak heeft de vis.

Na deze heerlijke lunch gingen we naar het vliegveld, waar we afscheid namen van onze vrienden in Manaus. Jammer dat de tijd zo snel gaat. Maar dat hebben we in Rio ook zo ervaren. Aan alle mooie momenten, gesprekken met elkaar en genieten van elkaar komt een eind. Doordat het drukker op de weg was als normaal (wegwerkzaamheden waarschijnlijk) waren we bepaald niet veel te vroeg. Maar het ging verder soepel en de vlucht naar Salvador ging met een tussenstop in Brasilia, waarbij we in het vliegtuig konden blijven, maar van stoel veranderen van 9E, 9F naar 4A, 4B.

We vertrokken iets voor het schema uit Brasilia, maar kwamen een half uur later, dan op de ticket stond, in Salvador aan. We gingen de bagage ophalen en daarna naar de taxibalie. De kosten waren voor Braziliebegrippen hoog: R$87, ofwel 29 Euro. Maar het was dan ook 37 km vanaf vliegveld naar het hotel. Het hotel is prima kwalitei. Goede prijs/kwaliteitverhouding. Maar we kwamen over tienen aan, dus gingen ons eerst maar eens settlen en morgen eens verkennen van de omgeving en kijken of een nog excursies gaan doen en zo ja, welke. Nog even de welblog bijwerken en dan op stok. Er is wifi in het hotel, maar security enabled. Ik zal wel een kaart moeten kopen.